Mariëlle: "Er was dit jaar een 'double digit growth' in de inzendingen. Eenentwintig landen hadden ingestuurd, zodat we wel kunnen stellen dat deze Awardshow aan zijn wereldwijde aspiraties voldoet. Het was weer heel strak georganiseerd. Wij juryleden werden onderverdeeld in tafels, met een eigen selectie flights. Je proeft daarom niet alle ingezonden dranken, maar wel uit verschillende categorieën.“
Wat viel je op? Was er een groei in kwaliteit?
“Wat me verraste dit jaar waren de spirits. Voorheen nooit bedoeld om puur te drinken, maar altijd in de mix omdat een drank anders niet overeind blijft. De kwaliteit is nu zo vooruit gegaan, dat sommige producenten aangaven dat hun drank het best ‘neat’ geproefd konden worden - de aandacht voor mondgevoel en structuur in plaats van alleen aroma’s was voor mij echt een vooruitgang."
Nog bijzondere gesprekken gevoerd met de andere juryleden?
“Als importeur praat je natuurlijk graag met andere alcoholvrij-verkopers, en ik had een bizar gesprek met een Canadese importeur, die mij vertelde dat hij zijn alcoholvrije dranken verzond naar klanten met een ‘verwarmd koelvervoer’. Toen ik niet begreep wat hij bedoelde, legde hij uit dat de koeltrucks vervoeren op 6 graden Celsius. Dat is nodig omdat de flessen bij normaal transport zouden bevriezen in het Canadese klimaat.”
De winnaars van de World Alcohol Free Awards worden 27 maart bekendgemaakt op https://www.worldafawards.com/